Kultur i skolan!

Jag har varit på 2 dagars konferens kring:
KUNSKAP - VALFRIHET  - TRYGGHET

Ett spännande tema och många spännande, inspirerande och tänkvärda föreläsare. Nedan i bloggen kan du läsa lite utdrag från några av dessa.

En av höjdpunkterna var att lyssna till Lena Adelsohn Liljeroth - vår kultur och idrottsminister.
En fröjd att lyssna till en god talare, hon var mycket inspirerande och engagerad kring sitt område - som handlade om Kulturens roll i skolan och kutlurens roll för individen.

Lena talade om vikten av att alla barn och elever får möta kultur och utveckla sina sinnen. Hon talade mycket om att kultur och känslor hör ihop, kulturupplevelser väcker känslor och menade att vikten av att utveckla våra känslor hänger ihop med våld - dvs. de som inte fått möjlighet att utveckla känslorna har närmare till våld, empatibrist.
Kulturen gör att eleverna odlar sin empatiska förmåga, sin fantasi och sin kreativitet!



Jag håller med Lena mycket kring detta och anser att alla barn och elever ska ha ett rikt kulturliv i form av musik, dans, skapande, form, film, teater etc.

Något vi behöver utveckla på skolan är musikämnet - vi behöver utveckla vår musiksal / rörelserum.
Vi har även en verkstad som är helt fantastisk, ett rum som verkligen inbjuder till inspiration, även den verksamheten går att utveckla.



För mig är det otroligt viktigt med kultur i många olika uttrycksformer och det är något som jag vill lyfta fram i skolans mål och arbetsplan! En fråga jag kommer att lyfta både på förskolorna och på skolan - hur får vi in kulturen naturligt i skolämnena, för det handlar inte om att göra enstaka lösryckta besök - uppgifter....det handlar om att integrera kulturen och olika uttrycksformer naturligt i skoldagen!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0