Maja Franckel - INFLYTANDE

Ytterligare en spännande föreläsare jag lyssnat till är Maja Frankel.
Maja har i projektform bla. arbetat med ett projekt i Nacka som heter - Ungt Inflytande -



Maja talade om inflytande och hur vi kan och bör arbeta med elevinflytande i skolan.
Inflytande är en metod inte ett mål och kanske hamnar vi för ofta i skolans värld att fokusera på att:
Nu ska vi ha elevinflytande - så skapar vi tex. elevråd, och tycker då att vi har elevinflytande.

Istället för att lyfta frågeställningar - dvs. ta med eleverna i olika arbetsområden och på så vis använda inflytande som en metod och inte se elevinflytande som ett mål.

Maja tror att inflytande ökar kreativiteten, måluppfyllelsen, resultaten - och framförallt är ju eleverna experter på deras "arena" så självklart ska de med i processer vi har på skolan!



Ofta skapar vi "arenor" som blir formella, det jag menar är att vi skapar arenor där vi "tror" att eleverna är med och bestämmer, men det vi ska göra är att alltid ta med eleverna i vardagsarbetet. Vi hamnar ofta i att eleverna är med och för fram sina tankar, tex. kring skolgården.....men de är sällan med i processarbetet i olika processer och projekt.
Det här är en fråga jag ska kika vidare på, hur arbetar vi med reellt inflytande på Sigfridsborgsskolan och förskolorna, när och hur tar vi med elevernas åsikter och tankar.
Vi har klassråd och skolråd - men hur tar vi med deras tankar och funderingar varje dag och framförallt i det dagliga arbetet.

Det finns mycket att fundera kring!
Det är härligt att gå på föreläsningar, det gäller bara att sortera och prioritera vad man sedan tar tag i och bär med sig!

Men inflytande - elevinflytande - det ska finnas med i skolan varje dag! 
Så här handlar det inte om att välja eller välja bort - det ska finnas i skolan hela tiden!!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0