Skolinspektionens dag

I torsdags hade jag lyckats få en plats på Skolinspektionens dag.
Vi var 5 stycken rektorer från Nacka - annars var det rektorer, politiker och huvudmän från olika kommuner i Sverige, ca 500 personer skulle jag tippa på.

En mycket intressant dag med många spännande talare.

Dagen handlade om skolinspektieonens uppdrag - de har bla. fått i uppdrag 2008 att alla skolor i Sverige ska inspekteras, därav denna massiva ökning av antal medarbetare inom inspektionen. Skolinspektionen är den myndighet som växer mest, har jag hört tidigare.

Vidare handlade dagen mestadels om Rektors uppdrag i skolan och mitt ansvar som pedagogisk ledare.
Hur jag som rektor ska bygga upp strukturer kring det systematiska kvalitetsarbetet, uppföljning och utveckling. Hur vi som enhet hela tiden måste stå i ständig utveckling och hela tiden granska oss själva för att finna ut förbättringsområden för att öka målupfyllelsen.

Hela uppdraget handlar om att eleverna ska nå högre resultat och måluppfyllelse.

En mycket spännande dag - nu har "ryggsäcken" fyllts på med ytterligare tips och idéer på att arbeta systematiskt och metodiskt med kvalitetsarbete och utvecklingsarbete.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0