TREVLIGT SPORTLOV

Nu vill jag önska alla elever och pedagoger ett riktigt trevligt sportlov.
Tänk att det redan är vecka 9! Nog visste jag sedan tidigare att vårterminen går fort.....men inte så här fort, känns som den går extra fort på Sigfridsborg - kan det vara så?

Antagligen beror det på att jag har ett så fantastiskt jobb!

Njut nu och ha det riktigt skönt!

Anne


Likabehandling

Har idag varit på konferens och erfarenhetsutbyte kring skolors Likabehandlingsplaner.

2006 kom en Barn och Elevskyddslag som bla. föreskrev att alla skolor skulle ha en likabehandlingsplan.
2009 ändrades lagen att istället ingå i Diskrimineringslagen och skollagen  - man uttökade  även lagen att skolornas Likabehandlingsplaner även ska innehålla avsnitt kring Kränkande behandling.

Arbetet med likabehandling ska ständigt vara aktuellt och planen ska vara ett levande dokument som minst en gång per år ska revideras utifrån den kartläggning som sker på skolan i form av trivselenkäter, samtal med elever och kamratstödjare,  konferernser med likabehandlingsteamet mm.

På Sigfridsborgsskolan med förskolor har värdegrundsarbetet varit en central fråga i många många år. Vi arbetar utifrån mottot "Lika - Unika" och "Allas lika värde" - det är ledord som genomsyrar vår dag tillsammans med barnen.

Vi har ett väl fungerande likabehandlingsteam som regelbundet träffas och arbetar kring att alla barn och elever ska känna sig trygga varje dag i skolan.

Jag möts varje dag av en mycket fin stämning på skolan, vilket känns mycket skönt och tryggt - men det gäller att vi alla alltid arbetar aktivt och förebyggande för att inga trakasserier eller kränkande behandlinga förekommer, om något inträffar måste vi vara där och reagera och agera direkt.


Jag ha skaffat en kamera!

Äntligen har jag skaffat mig en kamera - ett måste för att kunna dokumentera allt spännande som händer på skolan och förskolorna.

Här är ett axplock från skolan - härliga bilder och modeller!

1a - Självporträtt, Mumins hus på Kompassen, vårblommor och spännande självporträtt från Masten/Seglet.

Kul att kunna lägga ut lite bilder!
Det kommer flera


Förbjudet - Dagens dikt

Idag var det Rebeckas tur från klass 3a att komma ner och läsa dikt - alltid lika roligt!

FÖRBJUDET

Förbjudet att gå vid röd gubbe
Förbjudet att stå vid grön gubbe
Förbjudet att klappa arbetande polis
Förbjudet att bära sig åt som en gris
Förbjudet att lägga sig ner på gatan
Förbjudet att cykla på trottoaren
Förbjudet att muta lapplisor med cyklamen
Förbjudet att äta varm korv vid ratten
Förbjudet att ratta och vara i hatten
Förbjudet att bada i Molins fontän
Förbjudet att reta polisen
Förbjudet att köpa utan att betala
Förbjudet att ställa sig på gatan och gala
Förbjudet att rulla i stående trappa
Förbjudet förbjudet hela dan
för den som vågar sig in till stan


En dikt av Siv Widerberg


Ella börjar i förskoleklass på Sigfridsborgsskolan

Ni har väl inte missat att följa Ella i TV serien "Ella och Viktor", där vi får följa Ella som börjar i förskoleklass.  
Har Ni missat några avsnitt kan Ni gå in på SVT play och titta. Serien består av 12 avsnitt.

Ella går i förskoleklass på Sigfridsborgsskolan.

Du hittar programmen på:
www.svtplay.se

Sök - Ella och Viktor

Vi får följa med Ella och hennes klasskamrater på sin första skoldag, på Lära Känna dagen mm spännande aktiviteter som händer i förskoleklassen på Sigfridsborgsskolan





Ny läroplan och nya kursplaner för Svensk grundskola

Skolverket arbetar för fullt med att ta fram ny läroplan och nya kursplaner för Svensk grundskola, specialskola och sameskolan.

Läroplanen och Kursplanen är skolans 2 styrdokument - tillsammans med Svensk skollag, författningar och förordningar styr det Svensk skola.

Läroplanen talar om skolans inriktning och mål.

Under perioden 22/12 - 5/2 har det varit remissomgång betr. de Nationella kurplanerna och denna omgång är nu klar. 

Rubrikerna i kursplanerna som finns idag är:
Ämnets syfte och roll i utbildningen
Mål att sträve emot
Ämnets karaktär och uppbyggnad
Mål att uppnå i år 3, 5, 9
Bedömning

I de nya kursplanerna finns följande rubriker:
Ämnets syfte
Centralt innehåll (Här pekar man på det centrala som undervisningen ska behandla i skolår 1-3, 4-6, 7-9)
Kunskapskrav i år 3, 6, 9

Det föreslås även att det blir betyg från år 6, samt att betygsskalan ändras från G, VG, MVG till A-E.

Tanken med de nya kursplanerna är att de ska bli mer begripliga och tydliga. Förslagen till nya kursplaner ska vara klara i April 2010.

Återkommer om mer information kring den nya läroplanen.

Vill du själv läsa mer gå in på:
www.skolverket.se


Ny gymnasieskola

Mycket är på gång i Skolsverige!

Bla. har Skolverket nu färdigställd sin rapport om ev. ny gymnasieskola.

Den nya gymnasieskolan ska börja gälla 2011 och Skolverket är nu klara med sin rapport som de tagit fram till regeringen. Målet var att se över gymnasieskolan och antal program. Tanken är att gymnasieutbildningen ska rymmas inom ett antal Nationella program - inte flera hundra olika val som finns idag. Tanken är också att det ska bli en större skillnad mellan programmen. När det gäller yrkesprogrammen ska dessa bättre rusta ungdomarna för yrkeslivet. Ett nytt ämne kanske kommer in i gymnasieskolan - Entreprenörsskap - det vore spännande.
Tanken är att gymnasieskolan kommer att ha 18 Nationella program, 12 Yrkesprogram och 6 högskoleförberedande program.
Ungefär 150 experter inom utbildningsområdet och näringslivet har varit med och tagit fram rapporten.
Det är regeringen som fattar beslut i frågan.

Vill du läsa mer kan du gå in på nedan länk eller www.skolverket.se
http://www.skolverket.se/sb/d/3341/a/19125;jsessionid=624551301C6E6747FBA25E8E1B0CC571


Vykort från Ghana!

Vi har fått post!

Det har kommit vykort från vår vänort Ghana och barnhemmet där.

Så här skriver Britt Louise:
Här på barnhemmet har vi mycket att stå i just nu. Alla våra stora barn håller på att flytta hemifrån och då blir det lite stökigt när alla ska packa sina saker. Allt eftersom sängarna blir tomma flyttar vi in nya små barn. Just nu haär det 29 barn som bor på barnhemmet.
Hälsningar Britt Louise


Det ska bli spännande med Ghana dagen i Maj!

Semlor på Skeppet & Sagofigurer i hela huset

Jag följde lukten! Ja - dit det luktade gott vill säga - och då hamnade jag på Skeppet. Här var det semmelbak som gällde.  Först mellis och sedan en semla som fredagsmys.

Sedan har dagen varit mycket spännande har mötts av olika sagofigurer från förskolan, förskoleklass upp i år 1-3, inte lika många sagofigurer i 4-6.

Här på skolan har det idag varit:
- Spindelmannen
- Robotar
- Madicken
- Lilla My
- Prinsessor
- Geishor
- Mumintroll
mfl mfl

En fin avslutning på en härlig bokvecka!

Under veckorna har vi även haft frågesport varje dag - nya frågor varje dag och vinster varje dag. År 4-6 har rättat och utsett vinnare som de meddelat i vårt högtalarsystem. Flera priser har delats ut och självklart har det varit böcker. 

Nu vill jag önska alla en trevlig BOKHELG!


Stora Sälen - lek i lekrummet

På Stora Sälen var det full fart.
Några barn låg och sov - men en knippe flickor var igång och lekte.

Kavata små damer som busade och lekte med varandra.

Några klättrade upp på ett litet skåp och var mycket stolta när de upptäckte att jag och pedagogerna såg att de klarat av det helt själva.

- Vi ramlar inte ner.....
Var deras direkta kommentar, men nog var det lite spännande att få känna att de lyckades med sin plan och kunde ta sig upp på skåpet - där satt de och njöt.

Pedagogerna finns hela tiden i bakgrunden och bevakar barnens lek och finns med och stöttar vid behov.


Plogbilen på Bäckaliden

En stor gul traktor som plogar snö - det är spännande!

Var på Bäckaliden för samtal med pedagoger, men självklart hann jag med att se verksamheten. På gården var det fullt liv, alla barn var ute och lekte i snön - men något avbröt leken - det var den stora gula traktorn.

Det var faschinerande att se alla barn samlas vid grinden och spänt titta på traktorn som arbetade.
Det gäller att fånga stunden - och fånga situationer som dyker upp!
Lärande kan ske var och hur som helst!

HÄRLIGT
(Men - är det inte nog med all snö snart?!?!)


Mumin hörna på Skeppet

Idag blev det en tur in på Skeppet - förskoleklass.

Här jobbas det också med Mumintrollen - vi har ju bokveckor!

I en hörna av ett av rummen var det en fin Muminhörna uppbyggd. Här fanns Mumins hus i pepparkaksdeg, Mumin sprattelfigurer, Mumin teckningar, Mumin djur.......ja det "sjuder" av mumin.

Kom förbi och titta!
Undrar när Muminhuset ska ätas upp?


Tack för semlan!

Igår när jag kom tillbaka till mitt rum från ett möte - står en semla på mitt bord!

Kan man ha det bättre!

Det var Stora Delfinen som bakat semlor, tusen tack för att Ni tänkte på mig.

TACK - den var mycket god!




Pasta med skinsås och 6 åringar

Idag var det pasta med skinksås - härlig salladsbuffé, riktigt gott!
Så var det alla 6 åringar!

Passade på att äta lunch med förskoleklaserna idag - en härlig upplevelse.
Det är så mycket energi i dessa små "nya" elever - de har så mycket att berätta, fråga och visa.

Vi samtalade om namn, ålder, 6 årskören och maten....jag lite annat hann vi också med.
Hur lätt är det att gissa efternamn.....inte så lätt - men man får ju försöka.

Hamnade bredvid Adam....och det roliga var att vi hade ju samma efternamn!




Bokfigurer på fredag!

På fredag är det frivillig utklädning till valfri Bokfigur.

Det ska bli spännande att se vad man möts av för figurer på skolan och förskolorna.

Vem ska du vara?


Bokveckor på skolan!!!

Nu är det full fart på våra bokveckor som pågår under vecka 6-7.
Temat är Finska författare!

Jag tog ett varv i skolan och fick både se film, tipspromenader, böcker i massor och modeller.

Det som verkar stå i fokus i arbetslagen är Tove Janssons fantastiska böcker om Mumintrollen. Överallt finns bilder, tidningsurklipp, böcker, frågesport mm om Mumin - härligt!

Här var lite som jag möttes av på skolan:
Hos 6a var det filmvisning "Mumintrollet upplever vintern" - mysigt att se eleverna sitta och titta och njuta, även om man är 12-13 år kan en tecknad Muminfilm väcka lusten.
På Kompassen möttes jag av en fantastisk modell av Muminhuset - det är värt ett besök!
Här kunde jag även läsa om alla Muminfigurer och det var många:
Knyttet, Filifjonkan, Mumin, Muminpappan, Muminmamman, Snusmumriken, Snitt, Snorkfröken, Tooticki, Mårran, Hemulen, Lilla My, Hattifnattarna, Stinky - visste inte ens att de var så många!
Helt underbara figurer.
På Ankaret fann jag bla. jättefina bilder på Lilla My som åkte pulka i pulkabacken - här hade eleverna ritat sin bild och "klistrat" in Lilla My - väldigt fina bilder.

Ja - helt enkelt är det mycket på gång i huset och eleverna som jag talade med var mycket nöjda med sina bokveckor - det är roligt, inspirerande och ett bra sätt att lära att samlas kring ett gemensamt tema.


Lunch på Stora Sälen

Kommer just från ett besök på Stora Sälen där det var lunch.
Härligt att se barnen sitta i olika grupper och äta och samtala.

Några hade lite svårt att hålla fokus - men pedagogerna lotsar tillbaka och snart är tallriken tom.

Idag var det fisk och barnen åt med glädje - vad händer med barnen när de blir äldre, då brukar inte fisken vara lika populär, här syntes inte det till, alla åt och verkade väldigt nöjda.

Skönt med en lugn matstund!

Snö runt Bäckaliden

Problemet med snö runt Bäckaliden kvarstår och det verkar inte vara helt enkelt att få dit någon att ploga bort vallarna som är, framförallt utmed Bäckalidsvägen.

Det görs hela tiden prioriteringar - vilket jag kan förstå med den vinter vi haft  - och tyvärr är inte lokalgatorna första prio för kommunen i dagsläget.

De lägger idag sina största resurser på att hålla rent vid busshållplatser och vid de stora vägarna.

Jag kommer att fortsätta trycka på - men kan i dagsläget inte lova att vallarna försvinner.
Igår måndag var det ute en person och tittade, men jag fick dessvärre inga positiva besked om när snön kan vara borta.

Vi får alla hjälpas åt vid lämning och hämtning - jag vet att det är trångt.


Bäckliden har OS

Igår måndag - var det invigning av OS på Bäckaliden.
Cermonin hölls på gården och det var "ingång" av alla grupper runt hela gården. En eld tändes uppe på kullen.
Nu kommer arbetet pågå under kommande veckor med olika aktivieter och grupper.

SPÄNNANDE!


Veckans dikt från 3a - Kärlek

Här kommer veckans dikt ifrån Nathalie

KILLEN

Den där

killen äs

så söt

men jag

vågar inte

berätta att

jag är kär

i honom

den där

killen är

cool och

söt men

jag vill

inte berätta

för han

går i min

klass

Tusen tack för denna fina dikt!


Vad påverkar resultaten i svensk grundskola?

Håller just på att läsa en kunskapsöversikt som Skolverket givit ut.
Vad påverkar resultaten i svensk grundskola?

Översikten innehåller en sammanställning av forskning och utvärderingar som belyser olika faktorers betydelse för elevernas resultat i svensk grunskola.

Spännande läsning och jag har ännu flera avsnitt kvar att behandla.

Men vad är det som påverkar om en elev når goda resultat i skolan?
Självklart är det många faktorer och det finns inga enkla svar på detta.

Översikten pekar på olika faktorer som är betydelsefulla för att en elev ska nå goda resultat - de kan delas in i:

Individen
Hemmet
Skolan
Läraren
Undervisningen

Ett annat område som behandlas i översikten är Läroplanens område kring individualisering - hur påverkas tolkningen av detta elevernas resultat?
I läroplanen (LPO94) förespråkas det att eleven ska ta ett stort ansvar för sitt eget lärande geom att vara delaktiga och kunna påverka lärprocesserna, samt att undervisningen ska utgå från elevernas olika erfarenhet, behov och förutsättningar.

Vad betyder egentligen detta?

I svensk skola har detta i många år tolkats som att undervisningen ska individualiseras - och självklart är det så.
Alla elever ska få utvecklas i sin egen takt utifrån sin egen förmåga.

Men vad betyder det att ha en individualiserad undervisning?

Är det undervisning som innebär individuellt arbete eller är det undervisning som är individanpassad.

Det är också en spännande fråga att fundera kring - jag tar med mig den och funderar vidare, kanske ett bra ämne för en kommande lärarkonferens - hur tolkar vi på Sigfridsborg detta i lärandeprocessen.

Får säkerligen anledning att återkomma till denna kunskapsöversikt, när jag kommit lite längre.



Kartor på nätet

Kartor på nätet.....kan det vara något för skolan?

KARTOR

En karta som idag finns i de flesta klassrum i Sverige kostar ca 6000-7000:- - många klassrum har både en Sverigekarta och en världskarta, det blir ganska mycket pengar, samt att kartorna snabbt blir inaktuella.

Nej - nog finns det andra, modernare produkter vi kan använda i skolan.

Tex. Google maps...är ju helt perfekt att använda. Nu när vi på skolan utrustat alla klassrum med projektorer har vi alltid tillgång till korrekta och moderna kartor och det går även att "flyga" in genom satelitbilder som finns tillgängliga. Tänk att kunna "kliva in i kartan" och visa upp olika platser runt om i hela världen. En helt ny underivisning öppnas upp!

www.maps.google.se

LYCKA TILL!


Spännande program på nätet!

Det finns en uppsjö av gratis program på nätet som är ypperliga att använda i skolarbetet.
Tänk att Inez Usman 1996 sa att "Internet är nog en fluga som snart går över.....".

Nej - det kommer inte att gå  över.

Men...hur ska vi i skolan möta elevernas kunskaper inom IT, de som är födda i den digitala världen och hur ska vi använda IT som ett pedagogiskt redskap, det är den stora utmaningen för svensk skola.  Det är inte svårt att stoppa in massa datorer i klassrummet - det svåra är hur vi ska utveckla och förändra lärandet.

Ett sätt kan vara att använda olika program som finns att tillgå, på nätet finns många gratis program som är jättespännande - ett som jag fått nys om är:

Glogster!
Ett presentationsprogram - kanske istället för Powerpoint som många elever snart tröttnar på.

www.edu.glogster.com

Det är gratis! PROVA
Jag är säker på att om vi släpper lös eleverna i det här programmet - kommer de lära sig fort och kunna göra jättefina presentationer och redovisningar!

Det finns massor av exempel på hemsidan!


Lycka till

Utdrag från hemsidan:
Why Glogster EDU?


 

For Educators:

  1. A creative, dynamic, and innovative digital outlet that captures learner's excitement for online creations, keeps learners engaged in course content, and makes teaching and learning more fun.
  2. A private and safe platform, monitored directly by teachers. Teachers control all the activities of their learners.
  3. A valuable teaching tool that integrates diverse core subjects including math, science, history, art, photography, music and more for individual learner portfolios, unique alternative assessments, and differentiated instructional activities.

For Learners:

  1. A fun, imaginative, and powerful learning experience which fosters independent creative self expression, positive learner-teacher relationships, and teamwork on collaborative class projects.
  2. A vibrant, multi-sensory learning experience which integrates learner’s knowledge and skills into traditionally text-oriented subjects and motivates learner’s desire to explore topics in which they may previously have been less interested

Dagens dikt av 3a

Idag var det dags för Elin att läsa upp sin dikt, hon gjorde det mycket bra och med fin inlevelse.


Det bästa jag vet!

Det här är det bästa jag vet:

Klättra högt och vara glad.

Äta korv och kexchoklad.

Och skriva dikt i hemlighet.

Det är det bästa jag vet

Tusen tack för härlig diktläsning!


Förskolorna arbetar med Nyckelkompetenser

Förskolorna - Sigfridsborg och Bäckaliden - arbetar med nyckelkompetenser. Dessa ligger till grund för planeringen av den dagliga verksamheten.

Vi har 5 kompetenser som vi fokuserar kring.
Här ser du några aktiviteter som kan vara aktualla.

Språket - en sagostund övar språket och inbjuder till samtal och reflektion.
Rörelse - dans i snön, ett härligt grepp.
Kreativitet - att arbeta med lera och få skapa det är alltid spännande och kul
Matematiklek - rumsuppfattning och vardagsproblem står i fokus
Natur - en utflykt till skogen eller arbete på gården - det finns mycket att upptäcka.

Att få jobba med lera vore härligt! Kanske ska man pricka in ett besök då!


Dans i snön!

Vår vinter har inbjudit till nya aktiviteter på Bäckaliden.
För de små barnen kan de vara svårt att ta sig runt i alla snöhögar, då måste vi fundera kring alternativa aktiviteter.

Pedagogerna har tagit ut musik och dansat med barnen ute i snön - härligt och kreativt!

Det finns inga hinder - det finns bara möjligheter!


Skolportal

Nacka kommun har tagit fram en skolportal som vi kan använda i klassrums arbetet och för att sprida information till Er föräldrar och även internt på skolan. Framöver kommer Ni föräldrar att erhålla inloggning för att komma åt klassens sida, har du flera barn inom Nacka kommun kommer du få tillgång till alla dina barns klass sidor.

Några klasser är redan igång, vet att år 5 har börjat nosa på portalen.

Idag har vi haft utbildning för skolans Portalmentorer - de som är lite extra experter i arbetet med skolportalen.
Vi har fått lära oss om "Klassens blogg" och "KLassens Wiki" - som är två spännande redskap att använda i undervisningen och det dagliga skolarbetet.

I klassens Wiki kan läraren lägga upp arbeten / olika sidor som eleverna kan skriva i. Det är ett ypperligt redskap vid tex. grupparbeten och olika forskningsprojekt.
Kanske 2b kommer att använda Wikis i sitt kommande Rymdprojekt.

I klassens Blogg kommer läraren och fritidshemmen kunna skriva sin veckoinformation kanske kan det ersätta veckobreven framöver. Läraren kan lägga upp uppgifter till eleverna som eleverna sedan kan gå in och
kommentera.

Se hela bilden

 

 


Fritids.nu

Fritids.nu är ett projekt som pågått ett par år inom FFS - Nacka kommun - ett kommun gemensamt projekt kring fritidshemmens verksamhet.

En del är att fritidshemmens personal åker på studiebesök till andra skolor samt tar emot besök på sin egen skola.

I fredags var det dags för Fritidskonvent i Dieselverkstaden - en mycket inspirerande dag.
Dagens tema var - Värdegrunden - ett ämne som alltid finns med oss i skola / förskola. Ett av skolans / förskolans viktigaste uppdrag är att förmedla den demokratiska modellen samt hur vi är mot varandra.
En annan viktig del i värdegrundsarbetet är att alla barn och elever ska känna växandets glädje och känslan av att lyckas.
Alla är bra på något!
Alla kan lyckas!

Vi fick lyssna till flera spännande föreläsrare och fick med oss många nya idéer att ta med till vår verksamhet.

En förläsare behandlade vikten av att ha uppsatta mål och visioner, ett citat från Nalle Puh belyser vikten av detta:
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig, man vet ju ändå inte när man är framme.

Två föreläsare från Fryshuset berättade sina livshistorier och vi blev alla mycket berörda. De talade om vikten av att bli sedd, lyssnad till, finnas med i ett sammanhang och relationer.


Ja, det var en tänkvärd dag som all fritidshemspersonal, jag och Hasse fick ta del av. Det ska bli spännande att föra dessa samtal vidare på skolan, det ska alltid vara levande och finnas med varje dag.




Skolvalet

Nu är det bara ett par dagar kvar av årets skolvalsperiod och det ser mycket bra ut!
Efter helgen vet vi exakt hur många elever som sökt till Sigfridsborgsskolans F-klasser.


Fredag eftermiddag på Bäckaliden

Veckorna bara rusar iväg - men så är det när man har roligt!
Det har jag verkligen i mitt arbete - varje dag har något nytt spännande och lärorikt att bjuda.

Nu var det som sagt fredag eftermiddag och det blev ett besök på Bäckaliden.
Så här på fredagen går många barn hem lite tidigare, det var en fin stämning.
Några satt och pysslade, andra satt och samtalade med pedagoger och några lekte.

Vi har dock ett problem runt Bäckaliden och det är all snö, Bäckalidsvägen blir allt smalare och smalare
pga alla snövallar.
Jag har varit i kontakt med kommunen och hoppas att de rensar snö antingen i helgen eller i början av nästa vecka. Det blir bekymmersamt vid lämning och hämtning, vilket inte är bra.

Vi håller tummarna för att snön forslas bort så fort som möjligt.

Trevlig helg alla pedagoger, barn och föräldrar!


Interaktiva skrivtavlor - Digitala Whiteboards

Idag har vi, jag och Hasse suttit och gått igenom broschyrer och information på nätet kring digitala Whiteboards, som vi ska investera i till förskolorna. Det är aktiva tavlor där elev och pedagog tillsammans kan vara aktiva, tavlorna har touch funktion. När tavlan kombineras med en dator är användningsområdet offantligt.

Vi ska börja med förskolorna - men sedan självklart kika på hur vi kan vidareutveckla det i förskoleklass och skolan. Under jullovet och förra läsåret har vi monterat projektorer i nästan alla klassrum. Nu inväntar vi kommunens nya IT avtal för att kunna se över behovet av nya datorer för våra pedagoger och elever.

Att arbeta med IT stödd pedagogik är spännande - men svårt - hur ska lärandet förändras, vad måste jag som pedagog tänka på i min planering, hur lär sig eleverna bäst, vad är stimulerande lärande....jag det finns många spännande frågor att fundera kring.

Det här är ett steg i att möta modern teknik - vi funderar vidare kring nästa steg!



Moas dikt

Här kommer Moas fina och tänkvärda dikt:

FOTBOLL

Spark, mål

Hela publiken jublar - på TV, ja

Men när jag spelar på skolgården och gör mål

Så blir det bråk om målet

Om bollen kom in eller inte.

Varför går det bra på matcher på TV?

Och inte på skolgården

 

Av Moa 3a


Skolråd

Mitt första skolråd på Sigfridsborgs skolan!

Terminens första skolråd gick av stapeln nu på morgonen - jag fick vara med. Hasse bitr. rektor var också med och ledde mötet tillsammans med eleverna.

Alla klaser utom en, som hade idrott, var representerade och alla elever kom väl förberedda med sina pärmar där de samlar protokoll och anteckningar från Klassråd, Skolråd och Matråd. Varje klass har en likadan pärm som alla har tillgång till.

Så här i början på terminen hade inte eleverna så mycket att ta upp - men några punkter diskuterade vi.
Vanliga frågor som kommer upp är skolgård och leksaker - det är nog lika på alla skolor enligt min erfarenhet. Det känns nära och viktigt för eleverna och det är viktigt att vi vuxna lyssnar och tar till oss deras idéer.

Skolrådet tar in elevernas idéer och lyfter frågorna vidare till andra instanser såsom tex. Skolgårdsgruppen. Varje år ser skolledning och skolgårdsgrupp över behov av upprustning och satsar på något som bör förbättras.

Frågan som nu bryr våra huvuden är Kompisgungan på 4-6 gården!
Hur ska vi hantera det.......när all snö är borta får vi ta tag i det och se hur det går att lösa, problemet är att den är farlig för eleverna att gunga i och så kan vi ju inte ha det.

Gången för elevinflytande är:

Klassråd - Eleverna tar upp frågor som rör klassen / arbetslaget.  Är det frågor som rör hela skolan lyfts frågan till skolråd eller matråd.
Skolråd - Eleverna tar upp frågor som rör hela skolan.
Matråd - Eleverna tar upp frågor som rör maten.

Det är elevernas frågor som ska vara i fokus!

Livskunskap

Föreläsningen jag och några medarbetare tog del av på Dieselverkstaden handlade om "Livskunskap". Hur kan vi hitta balans i livet.
Jana talade om 3 teman:
- Hitta balans
- Närvaroförmåga
- Bekräftelse behov

Spännande ämnen som vi alla behöver för att finna balans i livet.
Hon talade om att "Leva" istället för att bara "Överleva".
Vikten av att ha en god självkänsla, att vi alla från början har en god självkänsla och trygghet, vi föds med det - men allt eftersom åren går kan självkänslan försvinna, vikten av att återfå den.
Något som vi ständigt arbetar med i förskola / skola - att eleverna ska ha en god självkänsla.

Hon talade om att tala i "Jag" form istället för att tala i "Man" form - vilket är svårt. Jag minns när jag själv gick på Calle Flygares teaterskola och hade en lärare, Gino Samil, i Improvisation där vi arbetade mycket med framställningar i Jag form - SVÅRT! Det är lätt att hamna i Man termer.

Föreläsningen handlade även om att sätta upp mål och visioner - vi måste visualisera målet för att kunna nå dit. En elitidrottare tänker säkerligen på den där dagen när de står överst på prispallen, hör Nationalsången och får höra publikens jubel - det ger dem kraft att träna.

Det var en trevlig föreläsning varvat med musik av en fantastisk sångerska - kvällen avslutades med Gabriellas sång från filmen - Så som i himmelen.

Kvällen gav mig energi och inspiration!

 


Föreläsning inom FFS

Ikväll ska jag och flera medarbetare iväg på en föreläsning som FFS (Förskola, Fritid och Skola - Nacka kommun) arrangerar. Temat för kvällen handlar om att föbättra kommunikation mellan människor och att hitta balans i livet.
Här nedan kan du läsa lite om föreläsaren Jana och hennes föreläsning.

Hoppas kvällen blir inspirerande!

Är grannens gräs alltid grönare än ditt (och dessutom nyklippt)? Händer det att du tycker att du kunde ha presterat lite bättre, gjort lite till, varit lite smartare, snabbare, trevligare, mer förutseende, gladare och snyggare? 

På ytan är det lätt att tycka att alla andra är perfekta och att det bara är du som sitter vid ett smuligt köksbord med dammråttor i hörnen. För att göra saken än mer komplicerad brukar vi också jämföra oss med så många som möjligt för att sedan själva försöka leva upp till alla dessa personers unika förmågor och livsstilar. Vore inte livet ganska skönt om vi kunde slippa vår inre domare som konstant rättar oss, håller oss på plats (tillbaka!) och som lömskt viskar att vi minsann bara är en vandrande bluff!

 Jana Söderberg är diplomerad samtalsterapeut i psykosyntes. Hon lär ut verktyg för att förbättra kommunikationen mellan människor med mål att förenkla processer, relationer och företagskulturer. Hon har skapat "Våga Vara-metodiken" som är en framtagen metod  för att stärka barns och vuxnas självkänsla.


Kultur och Traditioner

Har idag haft möte med förskolornas och skolans kulturgrupp. Gruppens syfte är att bevaka att alla barn och elever får ett rikt kulturliv, samt att utveckla och initiera våra traditioner - och de är många!

Vi gick igenom vårens traditioner och mycket är på gång.
När det gäller kulturen så kommer vi använda Dieselverkstadens utbud för våra elever, där har vi bokat in skolbio för år 1-6 under våren.
Förskoleklassen kommer att arbeta med 6 årskören, som är en spännande verksamhet med teater och musik, stor föreställning 31/3 - 13.30 på Diselverkstaden - det får Ni inte missa.
Förskolorna väljer att arbeta med scenkonst, de kan innebära att de kommer en musikpedagog till förskolorna eller att de åker iväg till Diselverkstaden.

I Nacka kommun har vi en Kulturcheck på 260:- / barn, elev och år, delar av denna summa går till våra avtal med Dieselverkstaden som vi är mycket nöjda med och delar av summan har pedagogerna möjlighet att disponera för tex. muséibesök eller teater.

Här nedan ser du ett axplock av vad vi kommer att uppmärksamma på förskolorna och skolan:
Bokveckor - vecka 6-7
Alla hjärtans dag - 12/2
Sigganloppet på förskolan - vecka 8
Fritidslopp - vecka 9
Påsklunch - 1/4
Engelsk vecka - vecka ej fastställt
Valborg och korvgrillning
Ghana dagen - 8/5
Lek och Hobby dag - 19/5
Bäckalidens 30 års jubileum
Skolavslutning - 15/6


Ja....det är mycket som ska hinnas med - det blir en spännande vår!


Introduktionssamtal med alla medarbetare

Som en del i mitt arbete att lära känna enheten är att ha individuella samtal med alla medarbetare. Det är mycket lärorikt och spännande att höra till allas erfarenheter och arbete på skolan eller förskolorna. Många pedagoger har arbetat i många år inom enheten och de vittnar om att de trivs gott. Det finns ett otroligt engagemang och glädje, att arbeta med barn och elever ger så mycket energi tillbaka. Det värmer att höra alla berätta om sitt arbete och engagemang.


Balanserade styrkort

Nu var det sista gjort med 2009 års bokslut. Inom FFS, Förskola,Fritid och skola använder vi Balanserade styrkort som är ett mycket bra analysverktyg för attanalysera både ekonomiska och pedagogiska resultat. Här analyserar vi även de enkäter som genomförs den här veckan, kundenkäten. Tanken är framöver att de balanserade styrkorten ska publiceras på hemsidan, vilket jag återkommer till. Fina resultat både ekonomiskt och pedagogiskt levererar vi för år 2009 på hela enheten.

Diktläsning

Då var det åter måndag och diktläsning med klass 3a. Idag kom Moa ner och läste en egen dikt, den handlade om fotboll och var mycket tänkvärd. Jag ska fråga Moa om jag får lägga ut den.


RSS 2.0