Klassrumsbesök hela förmiddagen!

Inspirerande dag med klassrumsbesök hela förmiddagen.

Idag har jag varit runt i nästan alla klasser, några var iväg på annat, så de får jag besöka en annan dag.
Det är viktigt och angeläget för mig att vara med i klassrumsarbetet och se vad eleverna arbetar med, idag har jag fått se och vara med om mycket.

Det är duktiga elever på Siggan!

I många klassrum var det matemtik på schemat och av någon anledning lyckades jag pricka in multiplikationsträning i flera årskurser och klasser. Det är spännande att se olika metoder och strategier att lösa tal och uppgifter och självklart som gammal mattelärare kunde jag inte hålla mig från att hjälpa till.
I en klass var det bråk som stod på programmet och det kan vara lite klurigt, det är så härligt att se när en elev förstår och får en "aha" upplevelse.

Vidare bjöds jag på NO lektion med arbete om kroppen, huden, där jag fick höra högläsning kring huden och dess olika egenskaper. I år 1 var det arbete med olika flytande vätskor där man jobbade med flera svåra begrepp samt med att ställa hypoteser - redan i år 1 är det viktigt att påbörja arbetet med det Naturvetenskapliga arbetssättet och lära sig ställa hypoteser.

I år 6 blev det svårt....här var det jobb med svenska och "svåra" ord! En mycket nyttig uppgift där meningar innehåll flera svåra ord och uppgiften var att översätta meningen till ett mer lättbegripligt språk. En viktig del i barnens språkutveckling är just att uttöka ordförrådet.

Ja - en helt underbar dag helt enkelt!

Jag kan rekommendera ett besök i skolan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0