Reviderad läroplan för förskolan

På tisdagen var det heldag med Skolverket och information om den reviderade läroplanen för förskolan.

Jag har redan satt mig in i den reviderade planen, då vi hade en gemensam studiedag den 29/10, men det kändes viktigt att få Skolverkets presentation.

Värdegrunden är densamma och läroplanens intentioner.
Det som nu lyfts än mer är lärandet inom förskolan och vikten av ett systematiskt kvalitetsarbete - vilket tilltalar mig mycket då jag vill arbeta för att skapa den bästa förskolan och då måste man arbeta systematiskt med utvecklings och förbättringsarbete.

Områden som lyfts fram är barnens språkliga utveckling, matematiska utveckling, naturvetenskap och teknik.
I förskolan har vi inga uppnående mål för barnen, men däremot ska vi inom förskolan skapa miljöer och verksamheter som gynnar barnens utveckling och inspirerar till lärande.
Läroplanen ställer nu högre krav på att vi har ett ansvar att skapa denna inspirerande miljö - vilket jag tycker är bra!

Vidare lyfts förskollärarens roll, förskolläraren får ett framlyft ansvar kring lärandet, dokumentation och utvecklingssamtalet.

Vi har våren "räddad"!
Mycket spännande att jobba med!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0