Föreläsning på skolan

Sitter just nu på skolans föreläsning kring föräldrarollen. Tänkte passa på och föra lite anteckningar.
Föreläsare Sussane Håkansson - arbetar med föreläsningar kring föräldraskap.


www.familjekompetens.com
[email protected]

Här är några områden som hon behandlat!

Hur kan vi tillåtas ha inflytande i våra barns / tonåringars liv
Förpubertet - "tweens" 9-11 år
Pubertet 12-15 år
Ung vuxen - 16år
Från barn till vuxen 11-23 år

Vem är jag?

Historiskt perspektiv - det fanns en annan syn förr då vi hade ett aktoritärt synsätt, idag har vi kommit till ett synsätt kring en fri uppfostran - vilket kan vara förvirrande.
Bara att gå på en förläsning om barnuppfostran är en stor skillnad mot förr!

Grundläggande behov som syns under puberteten - Tillhörighet + Makt

Hur använder vi vuxna vår makt gentemot barnen?
Hur ska vi utveckla vår förhållningssätt när barnen blir äldre, hur bibehåller vi förmågan att få vara delaktiga?
Vi måste arbeta för att skapa en likvärdig relation - Sedd, hörd och tagen på allvar.
Det spelar inte så stor roll VAD vi bestämmer - det handlar om HUR vi bestämmer.
Kvaliteten på diskussionen är det viktiga - inta att fatta beslut.

Det lyssnande och respektfulla samtalet.

Från kontroll till inflytande.....hur?
Kontakt  - förtroende - inflytande

När sker de magiska mötena? När uppstår stunder av kontakt?
Samtala - bli en berättare istället för en förhörare. Berätta vad du gjort för att väcka lusten av att barnet ska vilja berätta.

När vi har de magiska stunderna - ska vi ta vara på dem?

Vi ska vara barnens sparringpartner - vi ska inte slå tillbaka!

Skapa äkta relationer, visa äkta känslor. Vi vuxna måste visa vilka vi är och vart våra gränser går.

Försök inte att ändra era barn.

Uttryck dina egna åsikter - säg: Jag tycker så här......använda in Man tycker så här.....
Vi ska vara tydliga.


Ansvar - 2 olika typer av ansvar: Socialt och personligt.

Ibland måste vi vuxna säga NEJ - nu behöver jag vara för mig själv en stund.

Jag vill......istället för Vill du.....

Det är främst i famljen som vi och barnen lär oss själva vilka vi är.
Alla i familjen ska bidra till en gemenskap.

Vad gör jag idag åt min tonåring / barn - som han/hon skulle kunna göra själv?
Vad kan vi lämna tillbaka för ansvar till barnet?
Fråga barnet hur barnen vill ha det?

Titta på Er själva - lämna ifrån Er - barnen växer med ansvaret!

Vi kan inte skydda barnen från smärta eller besvikelse. Barnen växer att detta.



En matnyttig kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0