Dator - Läsplatta - Dator - Läsplatta.......


Vad ska man välja som pedagogiskt redskap i skolan?

Vi är snart i färd med att påbörja uppgraderingen av våran IT park på skolan.
Siktet har länge varit inställt på att eleverna ska ha en "En till En" - dvs långsiktigt mål att alla elever ska ha en egen bärbar dator. Jag kommer tidigare från en skola där vi arbetade på det viset.

Läser idag en artikel i DN om skolor i USA som mer och mer går över till Läsplattor. De talar även om smarta telefoner, att det kanske är framtiden!

Mina funderingare har länge varit PC eller MAC .....nu börjar jag vackla, kanske är det Läsplattor eleverna ska ha.
I helgen laddade jag själv ner en APP till min telefon, där man kan fota av en text och sedan få den uppläst.(Läs längre ner i min blogg om denna app). Har man den funktionen i en läsplatta är det ju helt syveränt!

Ja - jag får fundera vidare!

Första steget på enheten blir dock att alla pedagoger ska ha ett kraftfullt redskap (PC) för sitt arbete, så de på riktigt kan börja använda detta fantastiska redskap i sin undervisning. Vi har idag Kanoner i alla klassrum, så det är ett mycket bra steg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0