Info från köket!

Tobbe har sammanställt lite info om hur han tänker om maten på Siggan!

Ta del av hans tankar här: 

Skolrestaurangen Sigfridsborgsskolan

 

Jag heter Torbjörn Holmberg, kallas för Tobbe och är kock och köksansvarig på Siggans skolrestaurang.

 

Många av Er föräldrar efterfrågar en matsedel, men jag har lite andra tankar kring maten som serveras varje dag och väljer att inte göra en matsedel veckovis.

 

Min tanke med maten är att kunna ge barnen flera alternativ att välja på. Allt för att barnen ska få i sig rätt näring o känna sig mätta.

 

Jag bakar nytt matbröd varje morgon som är ett bra komplement till lunchen.

 

Det serveras 4-5 varmrätter varje dag. Minst 2 av rätterna är ”nya” och tänkta att vara dagens mat, dessa 2 rätter tar aldrig slut. Jag tillagar ca 120% av den tilltänkta åtgången av mat, de 20% som blir över använder jag till att göra nya maträtter av.

Målet för mig är att kasta så lite mat som möjligt, vilket jag också uppnått i och med ovan struktur. Jag vill också att alla elever ska hitta någon rätt som de tycker om, vilket de ofta gör då det finns flera rätter att välja emellan.

 

Varje dag serverar jag en fiskrätt och en kötträtt, samt 1-2 extra rätter, det finns även ett vegetariskt alternativ. Fisk är populärt framförallt stekt strömming och fiskpanetter. En tendens som jag ser är att kötträtter dock ofta är något mer populära än fiskrätterna.

 

Då vi är ca 560 barn/elever och vuxna som äter varje dag försöker jag möta både barns och vuxnas önskemål, så emellanåt serverar jag ”vuxen rätter” som självklart även barnen har tillgång till. Det gläder mig när en elev väljer Fläsklägg och rotmos, eller sushi som jag serverat några gånger. Varje dag finns även ris, pasta eller potatis. Vi har en fin salladsbuffé med flera alternativ.

 

Alla barn och elever kan ta vilken rätt de vill och blanda! Men vi vuxna försöker tipsa vilka rätter som passar ihop – men ibland kanske ”brunsås” kan vara gott till den stekta strömmingen!

 

Mitt mål är även att maten alltid ska vara så nytillagad som möjligt, jag kokar tex. potatis 7-8 gånger under lunchen. Övrig mat som serveras ska helst ha hållits varm i max 20 minuter. Allt för att barnen/eleverna och de vuxna ska få en så god matupplevelse som möjligt.

 

Vi serverar även frukost fram till klockan 8.00 och mellanmål på eftermiddagen. Servar även förskolan och fritidshemmet med frukt till fruktstunderna.

 

Vi lagar även mat till Sigfridsborgs förskola. Förskolan får en maträtt serverad på resp. avdelning, men de har möjlighet att hämta utav de andra rätterna om något barn skulle ha behov av detta.

 

En liten tanke på vägen:

Servera gärna mer fisk hemma, barnen mår gott av det och tycker om det.

 

Om ni har frågor eller åsikter om maten är ni välkomna till köket för en pratstund, Du får gärna ringa till mig också: 08-7188866, eller maila [email protected]

Vill du ringa till mig eller komma förbi, är det bäst före eller efter lunchtid.

 

Lite tankar från mig om maten på Sigfridsborgsskolan!

Mvh Tobbe kock


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0