Spännande studieresa till Korea

Jag befinner mig för tillfället i Korea på en studieresa för att studera förskolor och skolor och Koreas skolsystem. Det har varit en mycket inspirerande resa och vi hoppas på ett gott samarbete mellan Nacka och Koreas skolsystem framöver och förhoppningsvis studiebesök på Siggan.

Vi har varit runt på många skolor och det har varit extra spännande att se hur duktiga de är att fånga upp och stödja elever som har goda kunskaper för fortsatta studier och forskning.
Det finns dock ett problem i Korea och det är att barnen går i skolan alldeles för långa dagar, först är det vanlig skola på dagtid och sedan extra undervisning på kvällarna.

Koreanerna vill lära sig av Sverige hur vi arbetar med samabete, entreprenörskap, värdegrundsarbete och relationer mellan barn och barn/vuxen - det ser att vi har en värme i vårt skolsystem, vilket kanske inte alltid har funnits i Korea då studierna varit så fokuserade på inlärning och kanske inte hela människans utveckling.

Spännande dagar!
Jag tar många tankar med mig hem!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0