Arbete mot kränkningar

Idag hamnade jag in i en TV sänd konferens med Skolverket, vilken var mycket intressant.
Den behandlade skolans värdegrundsarbete och arbetet mot kränkningar i skolan.
Det var representanter från Skolverket, Barnombudsmannen, Olika skolor (goda exempel) mfl.

Alla skolor ska ha en Likabehandlingsplan som ska innehålla handlingsplan mot Diskriminering, Kränkande behandling, Trakasserier och mobbning. Det finns idag 2 lagar som styr detta arbete - Barn och Elevskyddslagen som behandlar förbud mot all kränkande behandling och Diskrimineringslagen.

Alla skolor (hoppas jag) har en plan enligt ovan med olika avsnitt som behandlar de områden jag räknat upp - dagens TV sända konferens gav mig lite nya tankar kring detta arbet.

De ville vända på hela begräppet - dvs. alla skolor arbetar idag med att "skapa" en Likabehandlingsplan ( vilket är bra ) - men arbetet ska utgå ifrån de behov man har på resp. skola. Dvs börja arbetet med kartläggningar och ringa in problemområden, riskområden och utifrån det skapa det förebyggande arbetet - vad måste vi dagligen göra för att minimera riskerna.
Vidare ska skolan självklart ha en tydlig vision och värdegrund - det här står vi för och det gäller alla som arbetar inom skolan, lärare, pedagoger, förskollärare, fritidspedagoger, kock, köksbiträde, vaktmästare, skolledare etc. Ja alla helt enkelt! Utifrån värdegrunden och visionen tittar vi på hur vi ska arbeta främjande för att skapa en skola utan kränkningar.  Hur ska vi vara i mötet med eleverna varje dag, hur ska vi vara i mötet med varandra, hur ska vi planera vår undervisning, vår verksamhet på fritids i förskolan etc. Detta blir det främjande arbetet.


Allt som vi kommer fram till utifrån våra kartläggningar bli handlingsplanen (Likabehandlingsplanen) - det är klart man ska tänka så.
Ofta börjar man i en ända - Nu ska vi skapa en plan, radar upp ett antal rubriker, gör analyser, sätter upp åtgärder - men att angripa problemet utifrån hur ser det ut hos oss och sedan rada upp de rubriker och avsnitt som vi utifrån det behöver är ett annat sätt att se på det.
Planen ska även innehålla avsnitt kring "Åtgärda" - dvs när något inträffar måste vi vara rustade kring att Upptäcka - Utreda - Åtgärda - Dokumentera. Dokumentationen är en oerhört viktig del.



Det ska bli spännande att utveckla vårt arbete mot kränkningar, trakasserier, mobbning och diskriminering.
Vi har idag ett mycket fint värdegrundsarbete och ett bra arbete kring ovan, men som jag sagt så många gånger förut - man kan alltid bli bättre!

Vårt motto idag är (som är en bra grund att bygga vidare utifrån):

LIKA - UNIKA
Allas lika värde


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0