Circonova på Siggan!

Under en vecka hade vi Circonova på besök, ett hälsopedagogiskt projekt för skolår 4-6.
Så här skriver Nacka kommun om vårt fina projekt:

Hälsofrämjande föreställning på Sigfridsborgsskolan

Gymnastiksalen i Sigfridsborgsskolan i Älta är tillfälligt ombyggd till teater. Det är mörkt i lokalen och en fnissig förväntan råder innan föreställningen ”I väntan på Love” dundrar igång.

På åskådarplatserna trängs ett fyrtiotal elever i årskurs sex och deras lärare, Marie-Louise Vettese och Lena Sandström. Under 45 intensiva minuter varvas sedan dialog med akrobatik, trolleri och interaktion med åskådarna, och fokus från eleverna är totalt.

- Det var jättebra, och det blev aldrig tråkigt som vanlig teater brukar bli, säger en elev efter föreställningen. Och skådespelarna var så duktiga.

Det är lätt att bli imponerad av ensemblen på tre artister som tillsammans med regissör och pedagoger byggt upp föreställningen kring berättelser och teckningar från skolklasser i Stockholm. En mängd teman berörs i ”I väntan på Love”: vänskap, kärlek, föräldrar, självförtroende, fula ord, könsroller och sexualitet.

Efter föreställningen får publiken möjlighet att ställa frågor till artisterna. Den här gången bubblar det fram frågor från eleverna:
- Hur gamla är ni?
- Hur har ni lärt er jonglera?
- Vad händer sen?

Den sista frågan bollas tillbaka till eleverna, som uppmuntras att själva fundera över fortsättningen på berättelsen om Myrna, Patrik och Franz, de tre personerna som möts av en slump och som belyser olika sidor av varandras personligheter och liv.

Satsningen innehåller workshops och inspirationsmöten för lärare
Det är en stor satsning Sigfridsborgsskolan har gjort när man bestämt sig för att samarbeta med Circonova, som ligger bakom ”I väntan på Love”. Visserligen är samarbetet helt kostnadsfritt, men skolans personal lägger mycket tid åt arbetet kring föreställningarna. Lärarna förbereds genom inspirationsmöten och workshops, och de får ett gediget arbetsmaterial att använda tillsammans med eleverna. Några av de praktiska övningarna får de själva prova på en workshop i samband med personalföreställningen, och de får då också möjlighet att ställa frågor till de två pedagoger som arbetar med Circonovas projekt.

Pedagogerna Göran och Inger leder workshoparna med lärarna. De pratar gärna om det salutogena* perspektivet, som innebär att man arbetar med faktorer som främjar och utvecklar hälsan.

Bland annat beskriver de hur karaktärerna i föreställningen kan användas för att diskutera känsliga frågor, så att det inte blir personligt.

Föreställning för föräldrar på kvällstid
Förutom eleverna och personalen bjuds också föräldrarna in till en särskild föräldraföreställning på kvällstid. Föräldrarna har efteråt uttryckt hur bra det är med en mötespunkt för föräldrar där gemensamma frågor kan diskuteras, och berättat hur diskussionerna sedan fortsatt hemma med barnet.

Så här säger en av föräldrarna som såg föreställningen:
- Jag kände mig rätt stressad och tänkte hoppa över föreställningen mitt bland vardagens brus. Min 11-årige son som sett den på dan sa ’Gå mamma, den var bra’.’Vad handlade den om då?’ sa jag. ’Jag kan inte beskriva direkt’, sa han ’men gå mamma’. Då gick jag och jag har en klok son.

Anne Sjö, som är rektor på Sigfridsborgsskolan, berättar att hon slog till direkt när hon via Nacka kommuns folkhälsoplanerare fick information om projektet. Skolan har bedrivit ett aktivt arbete med bland annat föreläsningar om mobbning, arbete med spelregler i klassrummet samt med ämnet livskunskap.

Föreställningen bidrar med nya tankar och idéer kring självkänsla och empati
Lena Sandström, en av lärarna i årskurs sex på Sigfridsborgsskolan, beskriver hur hennes klass bland annat arbetat med skulpturer, dikter och värderingsövningar i samband med föreställningen. Hennes kollega Marie-Louise Vettese säger:
- Det är inget nytt för oss att arbeta med dessa teman och på det sättet, för vi arbetar kontinuerligt med självkänsla, empati och gruppstärkande övningar. Vårt motto på skolan är ju Lika/Unika - Allas lika värde. Vi har lång erfarenhet av att arbeta på detta sätt men Circonova har absolut fått oss att få en nytändning och har bidragit med många nya tankar och idéer.

 

”I väntan på Love” riktar sig främst till barn mellan 9 och 13 år, men var och en som upplever föreställningen hittar säkert något att relatera till, och den är en utmärkt utgångspunkt för reflektioner och diskussioner kring olika teman. Circonova har bedrivit hälsopedagogiskt arbete sedan 1997, till en början inom ramen för landstinget och numera genom Studiefrämjandet. Verksamheten bekostas genom så kallat hälsopedagogiskt kulturstöd, och det är helt kostnadsfritt för skolor i Stockholms län att anlita Circonova. Flera skolor i Nacka har samarbetat med Circonova, bland andra Järla, Ekliden och Skuru, och fler nackaskolor kommer att få besök under våren 2011.

För mer information, kontakta:  
Eva Flodström, folkhälsoplanerare, tfn:08-718 95 12

*Salutogenes betyder hälsans ursprung och härhör från latinets salus (hälsa) och grekiskans genesis (ursprung). Det salutogena perspektivet fokuserar på vilka faktorer som orsakar och vidmakthåller hälsa mer än vad som orsakar sjukdom.



Text: Åsa Lundgren
Foto: Johannes Frandsen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0