Bokveckor på skolan!!!

Nu är det full fart på våra bokveckor som pågår under vecka 6-7.
Temat är Finska författare!

Jag tog ett varv i skolan och fick både se film, tipspromenader, böcker i massor och modeller.

Det som verkar stå i fokus i arbetslagen är Tove Janssons fantastiska böcker om Mumintrollen. Överallt finns bilder, tidningsurklipp, böcker, frågesport mm om Mumin - härligt!

Här var lite som jag möttes av på skolan:
Hos 6a var det filmvisning "Mumintrollet upplever vintern" - mysigt att se eleverna sitta och titta och njuta, även om man är 12-13 år kan en tecknad Muminfilm väcka lusten.
På Kompassen möttes jag av en fantastisk modell av Muminhuset - det är värt ett besök!
Här kunde jag även läsa om alla Muminfigurer och det var många:
Knyttet, Filifjonkan, Mumin, Muminpappan, Muminmamman, Snusmumriken, Snitt, Snorkfröken, Tooticki, Mårran, Hemulen, Lilla My, Hattifnattarna, Stinky - visste inte ens att de var så många!
Helt underbara figurer.
På Ankaret fann jag bla. jättefina bilder på Lilla My som åkte pulka i pulkabacken - här hade eleverna ritat sin bild och "klistrat" in Lilla My - väldigt fina bilder.

Ja - helt enkelt är det mycket på gång i huset och eleverna som jag talade med var mycket nöjda med sina bokveckor - det är roligt, inspirerande och ett bra sätt att lära att samlas kring ett gemensamt tema.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0