Livskunskap

Föreläsningen jag och några medarbetare tog del av på Dieselverkstaden handlade om "Livskunskap". Hur kan vi hitta balans i livet.
Jana talade om 3 teman:
- Hitta balans
- Närvaroförmåga
- Bekräftelse behov

Spännande ämnen som vi alla behöver för att finna balans i livet.
Hon talade om att "Leva" istället för att bara "Överleva".
Vikten av att ha en god självkänsla, att vi alla från början har en god självkänsla och trygghet, vi föds med det - men allt eftersom åren går kan självkänslan försvinna, vikten av att återfå den.
Något som vi ständigt arbetar med i förskola / skola - att eleverna ska ha en god självkänsla.

Hon talade om att tala i "Jag" form istället för att tala i "Man" form - vilket är svårt. Jag minns när jag själv gick på Calle Flygares teaterskola och hade en lärare, Gino Samil, i Improvisation där vi arbetade mycket med framställningar i Jag form - SVÅRT! Det är lätt att hamna i Man termer.

Föreläsningen handlade även om att sätta upp mål och visioner - vi måste visualisera målet för att kunna nå dit. En elitidrottare tänker säkerligen på den där dagen när de står överst på prispallen, hör Nationalsången och får höra publikens jubel - det ger dem kraft att träna.

Det var en trevlig föreläsning varvat med musik av en fantastisk sångerska - kvällen avslutades med Gabriellas sång från filmen - Så som i himmelen.

Kvällen gav mig energi och inspiration!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0