Vad påverkar resultaten i svensk grundskola?

Håller just på att läsa en kunskapsöversikt som Skolverket givit ut.
Vad påverkar resultaten i svensk grundskola?

Översikten innehåller en sammanställning av forskning och utvärderingar som belyser olika faktorers betydelse för elevernas resultat i svensk grunskola.

Spännande läsning och jag har ännu flera avsnitt kvar att behandla.

Men vad är det som påverkar om en elev når goda resultat i skolan?
Självklart är det många faktorer och det finns inga enkla svar på detta.

Översikten pekar på olika faktorer som är betydelsefulla för att en elev ska nå goda resultat - de kan delas in i:

Individen
Hemmet
Skolan
Läraren
Undervisningen

Ett annat område som behandlas i översikten är Läroplanens område kring individualisering - hur påverkas tolkningen av detta elevernas resultat?
I läroplanen (LPO94) förespråkas det att eleven ska ta ett stort ansvar för sitt eget lärande geom att vara delaktiga och kunna påverka lärprocesserna, samt att undervisningen ska utgå från elevernas olika erfarenhet, behov och förutsättningar.

Vad betyder egentligen detta?

I svensk skola har detta i många år tolkats som att undervisningen ska individualiseras - och självklart är det så.
Alla elever ska få utvecklas i sin egen takt utifrån sin egen förmåga.

Men vad betyder det att ha en individualiserad undervisning?

Är det undervisning som innebär individuellt arbete eller är det undervisning som är individanpassad.

Det är också en spännande fråga att fundera kring - jag tar med mig den och funderar vidare, kanske ett bra ämne för en kommande lärarkonferens - hur tolkar vi på Sigfridsborg detta i lärandeprocessen.

Får säkerligen anledning att återkomma till denna kunskapsöversikt, när jag kommit lite längre.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0