Tjejer från år 6 på besök

För en stund sedan hade jag besök av 5 tjejer från 6:an.
De ville komma och prata lite och vi kom in på det ena och det andra.

Bla. har skolan i många år haft Röris på skolgården, och tanken var att det skulle vara idag - men det var inställt pga. all snö. Eleverna såg inte snön som något hinder - så kanske vi vuxna ibland är för snabba att besluta saker innan vi frågat eleverna - kanske hade det gått utmärkt att haft röris idag.

Vi talade vidare om Röris och "konceptet" som vi haft i många år - skulle det gå att utveckla.
Jag berättade hur jag jobbat med Röris som lärare, att jag ofta bröt undervisningen och körde ett Röris pass, vilket var mycket bra för att rensa huvudet för att sedan kunna arbeta igen. Det tyckte tjejerna lät bra.

Röris är ett material som Friskis och Svettis tagit fram och är korta rörelse pass till musik, det är roligt och tränar hjärnhalvor och ökar elevernas koncentration.

Vidare i vårt samtal kom vi in på engelska undervisning - spännande tankar från tjejerna. De vill prata mer engelska, ha samtal och konversationer. De tyckte att de var viktig kunskap att kunna prata bra, och visst är det så. Vi pratade om när vi använder engelska och det är ju framförallt på en resa och då kan det ju vara bra att känna sig trygg med sitt tal.

Till sist pratade vi om Historia underisningen och att det är kul att lyssna till läraren som föreläser. Tjejerna gillade detta mycket!
Jag tror att det vi behöver satsa mycket på i skolan idag är samtal, diskussion, berättande - skolan ska vara en mötesplats.

Vi ska skapa möjligheter till möten!


Tack tjejer för ett trevligt samtal

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0