Heldag med alla lärare

Idag var det hel studiedag på skolan med alla lärare.

Det var en dag då vi skulle jobba med Skola 2011, IT som pedagogiskt redskap, vår lokala arbetspla....ja ibland är jag lite tidsoptimist - men vi hann faktiskt allt vi skulle och fick även tid för reflektion och diskussion kring alla områden.

Skola 2011 - vi gick igenom de stora förändringarna i skollagen, läroplanen och kursplanerna.
Det blir spännande att börja jobba med de nya kursplanerna som jag tror kommer bli riktigt bra.
Kursplanerna innehåller ett motiv till ämnet, syfte med ämnet, långsiktiga mål, centralt innehåll och kunskapskrav. Kursplanerna kommer att bli tydligare än de vi har idag, vilket känns bra.

Se hela bilden







Vidare gick vi in på vikten av att ha en loka arbetsplan - jag ser detta dokument som en verksamhetsbeskrivning av Sigfridsborgsskolan. Vi har tidigare i höstas haft en arbetskväll där vi arbetade med verksamhetsidén, vision och värdegrun. Idag fick alla lärare beskriva hur de undervisar i resp. ämne samt hur de följer upp elevernas kunskap. Utifrån alla analyser och diskussioner vi nu haft i våras och höstas kommer jag påbörja arbetet med att sammanställa detta dokumen "Lokal arbetsplan" som ska bli ett tydligt dokument både för medarbetare, nyanställda, nya föräldrar och elever - samt som marknadsföringsmaterial för skolan och fritidshemmen.

Vidare gick våra diskussioner in på IT som pedagogiskt redskap.
Vi är nu inne i år 2010 och barnen som växer upp idag är infödingar i IT världen, medans vi är många som är nyanlända med detta redskap.
Vi var nog ganska överrens om att IT är här för att stanna och vi måste förhålla oss till detta redskap som jag för övrigt tycker är fantastiskt!

Jag kommer framöver i höstens budgetarbete se över möjligheten till att uppgradera skolans IT park, ber att få återkomma kring detta.

Se hela bilden

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0