Kursplaner - Skola 2011
Här kan du läsa en sammanfattning av huvuddelarna i kursplanerna - vill du läsa mer kan du gå in på:
www.skolverket.se
Kursplanernas uppbyggnad:
Kursplanernas struktur och innehåll förändras och kursplanerna kommer bestå av följande delar:
Syfte:
Här beskrivs en motivering med ämnet, samt syftet med undervisningen. Här framgår även vilken betydelse undervisningen har för ämnet och för att eleverna ska kunna utveckla de förmågor och kunskaper som krävs.
I syftet framgår även ett antal långsiktiga mål. Målen sätter ingen gräns för elevernas kunskapsutveckling.
Centralt innehåll:
Här anges vad som ska behandlas i undervisningen. Innehållet är indelat i olika kunskapsområden. Kunskapsområdena ska beskriva innehållet i ämnet, och behöver inte beskriva arbetsområden. Lokalt på skolan ska vi besluta hur det centrala innehållet bearbetas. Läraren kan även komplettera med innehåll utifrån elevernas intresse och behov.
Kunskapskraven:
Kunskapskraven är konstruerade utifrån ämnets långsiktiga mål och centrala innehåll. De beskriver den lägsta godtagbara kunskapsnivå i skolår 3, 6, 9.
I årskurs 3 finns kunskapskrav i ämnet svenska, svenska som andraspråk och matematik samt i SO & NO.
I årskurs 6 finns kunskapskrav i samtliga ämnen utom moderna språk. I årskurs 9 i samtliga ämnen.