Konferens med lärarna idag!
Idag var det onsdagskonferens med lärarna!
På programmet stod bla:
- Bedömning
- Elevvård
Vi kikade lite på vad aktuell forskning säger om bedömning och hur vi ska arbeta med barn i behov av stöd.
Betr. bedömning som samtalade vi kring Formativ bedömning - dvs. att bedöma för fortsatt lärande.
Man skiljer på Summativ bedömning och Formativ bedömning.
SUMMATIV BEDÖMNING:
Summerande
Bakåtblickande
Dömande
Bedömning av lärande
FORMATIV BEDÖMNING:
Framåtsyftande
Främja och stödja för fortsatt lärande
Bedömning FÖR lärande
Vi samtalade även om synen på lärande - vi har ofta sett lärande som en stege eller trappa som eleven klättra på, mer och mer kunskap - men nu börjar forskarna istället prata om att lärande sker på många olika plan. Man kan åskådliggöra lärande som ett landskap, spagettiröra eller som en ingefärsknöl! Lärande sker på många plan och i olika takt och vid många många olika tillfällen! Lärande sker inom många olika områden och vi bygger olika "knölar" i olika takt!
Lärande sker i samspel och kreativiteten är den vi ska utveckla!
På programmet stod bla:
- Bedömning
- Elevvård
Vi kikade lite på vad aktuell forskning säger om bedömning och hur vi ska arbeta med barn i behov av stöd.
Betr. bedömning som samtalade vi kring Formativ bedömning - dvs. att bedöma för fortsatt lärande.
Man skiljer på Summativ bedömning och Formativ bedömning.
SUMMATIV BEDÖMNING:
Summerande
Bakåtblickande
Dömande
Bedömning av lärande
FORMATIV BEDÖMNING:
Framåtsyftande
Främja och stödja för fortsatt lärande
Bedömning FÖR lärande
Vi samtalade även om synen på lärande - vi har ofta sett lärande som en stege eller trappa som eleven klättra på, mer och mer kunskap - men nu börjar forskarna istället prata om att lärande sker på många olika plan. Man kan åskådliggöra lärande som ett landskap, spagettiröra eller som en ingefärsknöl! Lärande sker på många plan och i olika takt och vid många många olika tillfällen! Lärande sker inom många olika områden och vi bygger olika "knölar" i olika takt!
Lärande sker i samspel och kreativiteten är den vi ska utveckla!
Kommentarer
Trackback