Nationella prov skolår 3

Inom kort är det dags för Nationella prov i skolår 3 - lärararna lägger själv upp en plan över när proven ska genomföras, men i stort kommer det ske mellan sport och påsklov.

Proven omfattar svenska, svenska som andraspråk och matematik.

Här kan du läsa utdrag från Skolverket: 

Information om ämnesprovet i matematik

Ämnesproven i matematik prövar flera av målen i matematik för årskurs 3. Proven prövar mål som ska uppnås vilket är den lägsta nivån som just mål att uppnå beskriver.

Alla mål prövas inte varje år, då skulle provet bli för omfattande eftersom målen i matematik är många. Vissa mål som prövas återkommer under några år medan andra byts ut.

Ämnesproven inramas av en berättelse om två barn, Nova och Troj som är med om olika äventyr.

Ämnesprovet är konstruerat så att eleverna får möta en variation av uppgifter, alltifrån uppgifter med "nakna tal" till större uppgifter som ska lösas i grupp. Eleverna får också möjlighet att visa kunskap i matematik med olika uttrycksformer som att skriva, samtala och rita.

Till varje delprov finns för läraren utförliga bedömningsanvisningar som anger rätta svar eller kriterier som ska ge läraren stöd vid bedömningen av om eleven har nått kravnivån på delprovet eller uppgiften.

Ämnesprovet i matematik läsåret 2011/2012

Delprov Tidsåtgång
Elevens självbedömning ca 20 min inklusive instruktion
A 30-40 min inklusive instruktion
B 30-40 min inklusive instruktion
C 40-50 min inklusive instruktion
D 30-40 min inklusive instruktion
E 30-40 min inklusive instruktion
F 30-40 min inklusive instruktion
G (gruppuppgift) 50-60 min inklusive instruktion

Information om ämnesprovet i svenska och svenska som andraspråk

Ämnesproven för årskurs 3 i svenska och svenska som andraspråk består av delprov som prövar mål som ska uppnås vilket är den lägsta nivån som just mål att uppnå beskriver. Ämnesprovet är gemensamt för de båda ämnena men bedömningen gör läraren utifrån den kursplan eleven följer, om det är kursplanen i svenska eller i svenska som andraspråk. I provet finns utförliga bedömningsanvisningar i båda ämnena för läraren att följa.

Mål som handlar om läsförmågan prövas i olika delprov med läsning av skönlitterär text och en faktatext där eleven ska svara på frågor i anslutning till texten.

Mål som handlar om skrivförmågan prövas i delprov där eleven ska skriva en berättelse och en beskrivande text. Läraren gör flera olika bedömningar av texterna utifrån de mål som handlar om skrivning. Elevens muntliga förmåga prövas i delprov i en par- eller gruppuppgift där elever för ett samtal eller berättar och instruerar. Läraren bedömer individuellt med stöd av bedömningsanvisningar.

Ämnesproven inramas av en berättelse om två barn, Nova och Troj som är med om olika äventyr.

Till varje delprov finns för läraren utförliga bedömningsanvisningar som anger rätta svar eller kriterier som ska ge läraren stöd vid bedömningen av om eleven har nått kravnivån på delprovet eller uppgiften.

Ämnesprovet i svenska och svenska som andraspråk årskurs 2011/2012

Delprov Tidsåtgång
Elevens självbedömning ca 20 min inklusive instruktion
A ca 80 min inklusive instruktion
B ca 60-80 min inklusive instruktion
C ca 60-80 min inklusive instruktion
D, enskild högläsning ca 15-20 min totalt (proven genomförs samtidigt)
E, enskilt samtal
F ca 60 min inklusive instruktion
G ca 60 min inklusive instruktion
H ca 60 min inklusive instruktion

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0