Lärarkonferens

I onsdags var det lärarkonferens som vi har varannan vecka. 
Vid dagens möte var det Våga Visa - Våga Dela som stod på programmet. 
 
Lärarna hade förberett och visade varandra olika Digitiala hjälpmedel som de använder i sin undervisning, här är några axplock. 
 
År 1 lärarna visade hur de jobbar med en läs och skrivlära på Smartboarden. Boken blir levande och eleverna får komma fram och arbeta på tavlan. De utgår från ABC - boken från Natur och kultur. 
 
År 2 visade NOMP ett program som finns på nätet för färdighetsträning i matematik. Det finns många olika svårighetsnivåer och eleverna får rejält med utmaning. 
Lärarna visade även hur de börjat blogga istället för att skriva veckobrev - mycket intressant!
 
År 3 här fick vi höra om Qnoddarnas värld, ett läromedel från Natur och Kultur där eleverna arbetar med färdighetsträning i såväl svenska som matematik. De hade låtit eleverna utvärdera och vi fick ta del av en elevs fantastiska utvärdering och analys av programmet. 
 
År 4 jobbade med tidslinjer som en del i historieundervisingen. Det blir väldigt tydligt för eleverna när de skapar dessa digitala tidslinjer. De använde en app som jag nu inte kommer ihåg namnet på. 
De har även jobbat med ett program som heter Book cracher där de skrivit krönikor och filmat in dessa med ljud och bild. De har jobbat mycket med källor och källkritik. 
De visade även en fantastiskt Stereolupp som förstorade riktigt bra. 
 
År 5 visade Classroom som är en del i Google Drive. Ett fantastiskt system där alla elevernas arbeten samlas utifrån olika mappar och läraren kan ge gensvar direkt i elevernas arbete. De visade även ett program som var mycket smidigt att använda i Geometriundervisningen. 
 
År 6 har jobbat med att göra filmer på Engelska. Vi fick se en härlig tecknad film som några elever gjort på temat Hans och Greta. Dialogen var på engelska. 
 
VIlken fullspeckad konferens! De är mycket berikande att Dela och Visa på detta sätt!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0